Madina Uzuyeva, planner Comforte

 

Groep Ubuntu is voor mijn geen klassieke organisatie, maar wel een groot team van mensen dat meer doet dan gewoon werken. Het is een team dat elke dag samenwerkt en –leeft net zoals een familie. Er wordt gezocht naar een synergie tussen de verschillende kleine teams. Het is een organisatie met een heel grote ziel. Comforte is een onderdeel van de organisatie en jaar na jaar zie ik de samenwerking groeien op verschillende vlakken waardoor de resultaten verbeteren. Het steeds op zoek gaan naar de beste match voor de medewerkers met respect voor de persoon en zijn achtergrond.  

Op klantniveau is er een hele sterke wisselwerking tussen de verschillende diensten om de beste oplossing te vinden op bepaalde vragen en problemen. Voor de cliënten van Groep Ubuntu die zelfstandig wonen is er een heel sterke wisselwerking tussen de huishoudcoaches en de mobiele begeleiders. De coaches gaan samen met de mobiele begeleider ter plaatse bij de klant. We kijken hoe we de klant het beste antwoord kunnen bieden op zijn vraag en we proberen daar de juiste collega tegenover te zetten. Het vertrouwen tussen de klanten en onze huishoudhulpen is heel belangrijk. Dat geldt natuurlijk ook voor de vervoers- en strijkdienst.  

Het is natuurlijk even belangrijk dat onze medewerkers zich goed voelen en graag komen werken. Er is een enorm grote diversiteit onder onze medewerkers. We willen iedereen de kans bieden om aan de slag te gaan binnen Comforte. Als je de 26 verschillende nationaliteiten op de wereldkaart zet, dan is dat toch wel spectaculair. Het is voor hen niet altijd evident om een betaalde job te vinden en door hen die kans te geven, groeien ze als persoon. Ze zijn trots dat ze een meerwaarde zijn voor onze organisatie, hun gezin en de maatschappij. Ze kunnen hun steentje bijdragen en hun gezin ook extra kansen bieden. 

 

De taalbarrière is heel sterk aanwezig in onze groep medewerkers. Onze medewerkers stimuleren om te kunnen communiceren met de klanten is heel belangrijk. Zo krijgen andertalige medewerkers die minder dan één jaar in dienst zijn via Mentor 12u gratis sessies taalcoaching. Dit is echt wel versterkend voor de medewerker, maar ook onze klanten ondervinden de meerwaarde van het aanleren van een taal. Communicatie en vertouwen liggen heel dicht bij elkaar.  
Zo hadden we een Poolse dame die solliciteerde voor een job bij de huishouddienst. Haar praktische test was heel goed, maar ze kon geen woord Nederlands praten en ze begreep ook zo goed als niets van het Nederlands. Het kostte ons even de tijd om klanten te vinden die openstonden voor haar als huidhoudhulp, maar intussen kan ze door de gratis taalcoaching al communiceren met haar klanten. Ze heeft echt wel heel veel moeite gedaan en haar kansen met beide handen gegrepen en het loont! Mooi toch? 

Wij zijn een groot geheel van kleine, verschillende afdelingen en diensten die werken voor klanten en cliënten, maar we ondersteunen elkaar sterk in de werking. Daardoor is het resultaat dat we kunnen teruggeven aan de maatschappij veel groter en zo mooi om te zien. Als je ziet dat je mensen kan helpen en ze je daarvoor op hun beurt dankbaar zijn, dan kan je daar alleen maar voldoening uit halen.