Met dit project willen we jongeren met een verstandelijke beperking digitaal sterker maken. Kapitein Cookie neemt hen mee op digitale reis in de echte wereld, geeft advies en tips en gaat met hen in gesprek over hun bezorgdheden of ervaringen. Zo willen we offline bouwen aan hun veilige online leefwereld.
Het project bestaat uit drie pijlers.
1. Kapitein Cookie’s Chatbox maakt je wegwijs in de digitale vrijetijdswereld
Op woensdag- en op zaterdagnamiddag staan de deuren open voor al onze jongeren. Niet alleen online in onze chatbox maar ook fysiek. Wie een digitale vraag heeft, liever samen een ticket boekt, onzeker is over een vriendschapsverzoek, niet goed weet hoe te reageren op een bericht, … is welkom bij onze Kapitein Cookie’s Chatbox. Je vindt de kapitein online op onze sociale media en in onze ontmoetingsruimte in hartje Kortrijk.
Scholen en verenigingen kunnen Kapitein Cookie ook uitnodigen. Dan komt hij langs om uitleg te geven en al jouw vragen te beantwoorden.
Elke maand organiseert Kapitein Cookie een activiteit, uitdaging, … waar jongeren hun smartphone op een veilige manier leren gebruiken. Deze sterk educatieve workshops worden vermomd als leuke, plezante groepsactiviteiten. Voor de ontwikkeling van ons aanbod werken we samen met de vormingsdienst van Groep Ubuntu, Mediawijs, Howest en Avansa Mid-en-Zuidwest. We maken uiteraard ook gebruik van het aanwezige digitale aanbod in Kortrijk (vb. Budalab en Maakbib).
We zullen werken rond volgende 5 thema’s:
3. Kapitein Cookie meert aan
Op zaterdagavond zullen we de deuren van onze ontmoetingsplek open zetten. We gaan dieper in op de kennis die de jongeren tijdens de consults of activiteit hebben opgebouwd. We dagen hen uit om bepaalde zaken uit te testen, gaan met hen in gesprek over eerdere ervaringen waar ze zichzelf ongemakkelijk of onzeker over voelden. We stimuleren de jongeren om in groep uit te wisselen over hun digitale ervaringen met Kapitein Cookie als moderator. Het idee is om voor deze groepsgesprekken een spel te ontwikkelen waar we de jongeren concrete handvaten geven om zich toch uit te drukken voor de groep. Maar bovenal willen we in onze ontmoetingsruimte een veilige online test-haven creëren: een old school internetcafé, een game-avond, een chat GPT-challenge, een programmeer-experiment, een streaming-fuif, … Meer concrete en originele invulling wordt bepaald door de jongeren zelf via onze groepsgesprekken.
Dat kan! Je kan een gift doen of een actie organiseren, niet voor een specifiek doel, maar wel voor het DWW Fonds, dat beheerd wordt door de Koning Boudewijnstichting. Je ontdekt er alles over op www.dewarmsteweek.be.